torsdag 19 september 2013

POP KONST DESIGN

Detta konstverk är Charles Eames verk, som heter RKR-2. Det är en gungstol, som är lackerad, ståltråd, tudelad vinylkudde i trä.

Jag tyckte att det var intressant att ha just en stol som ett konstverk på ett museum, det bevisar verkligen att allt kan vara konst. Det jag gillade med stolen var att den såg väldigt intressant ut. Jag ville väldigt gärna sitta på stolen och gunga på den och det var en av anledningarna till att jag valde stolen.  En annan anledning till att jag just valde en stol var för att det till min förvåna fanns väldigt många stolar på museet och det tyckte jag var intressant. Det som tilltalade mig var att det just var en gungstol – för jag har alltid gillat dem.

Jag tror inte att konstnären tänkte på komfort och sådant när han konstruerade stolen för den ser inte särskilt bekväm ut när man kollar på den. Jag tror mer att den är till för att kolla på och inte att sitta på.

Om man jämför den med till exempel ett annat av hans verk som till exempel hans La Chaise stol så ser den mycket mer bekväm ut och ser ut som något man verkligen till sitta på medan RKR-2 ser ut som något man mer vill gunga på än kanske slappa i. Men sedan om man jämför båda de med Achille and Pier Giacomo Castiglionis stol Stella så ser de båda två speciellt RKR-2 genast mycket bekvämare ut.


charles eames rkr-2

Sella - Achille and Pier Giacomo Castiglioni


La Chaise - Charles and Ray Eames

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar