söndag 31 augusti 2014

Kostym

1. Texten handlar om en person som rest till Singapore. Personen träffar en man som ger honom skjuts till ett pensionatet berättaren ska bo på. Manen, Bob, följer med huvudpersonen till stället den ska bo på, och stannar där med den.

2.  När jag först började läsa texten var jag säker på att huvudpersonen var en kvinna. Men sedan när den började säga att de var lika långa och breda vid höfterna tänkte jag om. Det skulle lika gärna kunna vara en kille eller tjej. Jag tror att författaren vill visa att man inte ska ha förutfattade meningar.   I slutet av novellen började huvudpersonen ta på sig alla Bobs kläder och rakade sig överallt. Då kan man ju tänka sig att den är en man, fast egentligen skulle han lika gärna kunna vara en kvinna.

3. Texten var skriven 1995. Jag kan inte riktigt koppla den till samhället då texten var skriven eftersom jag inte vet så mycket hur det var då. Men jag kan tänka mig att många kanske hade genusdiskutioner under denna tid. Ungefär samma diskussioner pågår än idag, mer än förr antagligen.    Det är många diskussioner om hen, en person som anser att de varken är kvinna eller man. I denna text får man aldrig veta om karaktären är kvinna och man, men i själva verket kanske personen inte ansåg sig själv som något av de alternativen. Men vid den tiden fanns det ju inget som hette hen, så den kunde inte kalla sig något då egentligen.

Visst hade denna text kunnat skrivas för 50 år sedan. Det fanns säkert någon i denna värld som klädde sig som en man respektive kvinna fast det var av det motsatta könet. Men det var inte alls lika vanligt. Folk tyckte antagligen att en man ville klä sig kom en kvinna eller tvärt om, eller att den personen inte ansåg sig själv som en kvinna eller man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar