lördag 14 december 2013

Expressionism

Denna bild tillhör ismen Expressionism. Expressionism menas uttryck – att förmedla starka känslor och samhällskritik. Med skriet tror jag att Edvard Munch som gjorde verket tänkte att han ville få fram då just starka känslor hos de som ser verket. Man ser klart och tydligt känslorna i mannen på bildens ansikte. Han ser rädd ut och med det tror jag att Edvard vill få fram en väldigt dramatisk känsla med bilden. Det som tilltalar mig med detta verk är att det är så dramatiskt. Jag gillar att den är väldigt färgglad vilket gör bilden enligt mig ännu med dramatisk.

Om man jämför Expressionismen med Surrealismen ser man tydliga skillnader. Som att inom surrealimen är bilderna overkliga och påhittade medan Expressionismen är mer verklighets baserad och vill visa riktiga känslor. 


Detta är ett verk av Kosmur som är orealistisk, något som inte skulle kunna hända i verkligheten. Det är som att han försöker "sätta" ihop sig själv, att man alltid måste förbättra sig själv, så tolkade jag verket i alla fall. 

Det jag tycker Expressionism och Surrealism har gemensamt är att de båda ismerna är väldigt "dramatiska" om man ska säga så. Som skriet han står där och skriker och ser väldigt dramatisk ut, och det är massor med färger som gör bilden ännu dramatiskare. Sedan "assembler" som Surrealism bilden heter är också väldigt dramatisk, han sitter och "sätter ihop" sitt ansikte, hur dramatisk är inte det? 

Om vi sedan ska jämföra de ismerna med en tredje ism och se om de har något gemensamt kan vi till exempel jämföra dem med Dadaismen. Dadaismen var som en "protest" mot samhället förr i tiden och det var när de tog ett föremål, eller vad som helst och kallade det konst.  


Dadaism verken var även som Expressionismen och surrealismen väldigt dramatiska, och de har de gemensamt. 


1 kommentar: