fredag 14 mars 2014

Liljevalchs Konsthall

Många verk tilltalade mig från Liljevalchs Konsthall. Men de verken som tilltalade mig mest var Fredrik Forslinds tre verk, Modd, Brudpar & Vittring. Först trodde jag att verken var fotograferade men sedan när jag fick reda på att de var ritade i blyerts blev de genast mycket mer intressanta.

Vittring och Modd är ganska lika verk, båda illustrerar ben som går på gator, medan verket Brudpar visar två stolar på ett golv. De alla tre bilderna har gemensamt är att de alla illustrerar ben, två av dem människoben fast Brudpar (verket i mitten) illustrerar stolsben. 

Jag tror att det konstnären ville med verken var att han ville lura folk, få folk att tro att verken var fotade fast han egentligen ritat dem med blyerts. Sedan ville han att när folk kollade närmre så skulle de se att verken var ritade i blyerts. 


De mest intressanta verket var enligt mig i alla fall Max Grundells verk, I am the artist. Jag tyckte konceptet av verket var väldigt intressant, att konstnären lyckats ställa ut så många verk på samma utställning är mycket inspirerande. 

Verket är en text som är gjort av Max Grundell (som han kallar sig själv) där han säger att han har ställt ut flera verk, i andra personers namn. Jag tror han gjorde det för att förvirra folk så när de går runt på utställningen måste de fundera om det är en riktig konstnär som gjort verket eller om det i själva verket är Grundell som gjort det fast använt någon annans namn. 

Det som jag tycket är så intressant med verket är konceptet med verket, att förvirra folk. För när jag gick runt på utställningen tänkte jag hela tiden "tänk om det är Max som gjort verket" och det gjorde allt mer intressant. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar