söndag 30 mars 2014

Vecka ett av "Annie John"

I din första läs- och bloggvecka fokuserar du enbart på början av din bok samt dinaförväntningar på läsupplevelsen. Var noga med att hela tiden motivera det du skriver och att stärka dina resonemang med citat och referat ur boken.
Själv tycker jag inte att framsidan av boken ser särskilt lockande eller intressant ut. Den ser ganska tråkig ut om jag ska vara ärlig. Baksidestexten verkar intressant och skulle kunna locka mig att läsa boken även fast jag inte har höga förväntningar av boken. Som det står på baksidan så tror jag att boken kommer handla om Annie Johns kamp att hitta och förstå sig själv.
Det har inte hänt jätte mycket i boken än. Det som har hänt är att Annie har berättat lite vad som hände när hon var yngre. Hon pratar väldigt mycket om döden. Hennes föräldrar jobbar med att fixa begravningar och sådant och hon är fascinerad av döden. Hon pratar mycket om att alla kände någon som dött och tillslut gör hon också det.  Jag hade inte jätte höga förväntningar på boken så vi får se om den blir bättre, jag kan inte riktigt säga nu om den verkar bra eller inte. 

"Äntligen var det någon jag kände som hade dött". Det var citatet jag valde. Jag valde just detta citat för jag tyckte det var väldigt konstigt det hon sade. Det verkade lite som att hon var "lättad" att någon hon kände hade dött. Hon skrev tidigare i boken att i princip alla kände någon som dött (förutom hon) så att någon hon kände dött var kanske lite som en lättnad eftersom hon kanske ville passa in eller något. Eftersom inledningen bara nästan handlade om döden så tyckte jag att detta citat passade perfekt. 

Det finns väl inte riktigt något som utmanar eller hindrar min läsning. Det är väl att jag inte har tid och lust att läsa, men det finns inte något i boken som hindrar min läsning. 

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det låter spännande. Det där med döden upplever jag vara någon som tar upp mer eller mindre tid under olika perioder av livet. Ibland tänker jag mer på det och ibland inte alls. Många gånger tänker jag på det när det är någon annan som dött, nära mig, eller någon person som i media fått stort utrymme.

    SvaraRadera